top of page

DÉCOUVERTES — 2001-2017

BACKDROPS

Paintings 

Oil painting on white & black photograph, wooden curved stretcher, variable size

First exhibition : Intime Nature, curated by Marie de Brugerolle, Parc St Léger Centre d’art contemporain, 2001

Exhibitions :

Intime Nature, curated by Marie de Brugerolle, Parc St Léger Centre d’art contemporain, 2001

L'Ombre del Dubbio (Shadow of a Doubt), Leo-France srl, Florence (Italy), 2005

Scénarimages, Hugues Decointet, Galerie José Martinez, Lyon, 2006.

Boîte à Miracles, modèles, curated by Marylène Malbert, Made in Town, Paris, 2013

Dessiner l’Invisible, curated by Damien Mac Donald, Galerie 24b, Paris, 2015

Un Orient sans Mirages, Georges Gasté 1869-1910, curated by Aude de Tocqueville, Musée Lambinet, Versailles, 2017

Une découverte est un élément de décor d’arrière-plan qui comble l’espace dans le champ d’une ouverture : un ciel aperçu par une fenêtre, une façade au fond d’une perspective, etc…

 

Une découverte est une image qui n’est pas destinée à être vue telle quelle, mais selon un cadre, un axe, une optique, une lumière. Elle est destinée à être refilmée et non reproduite : du fond du décor, elle se retrouve dans le fond d’une nouvelle image.

 

Les Découvertes sont réalisées selon une technique traditionnelle inventée par les décorateurs de cinéma : la colorisation à la peinture à l'huile diluée de grands tirages photographiques noirs et blancs. La peinture ajoute un peu de flou, du "lointain", une touche moins réaliste, mais étonnamment plus juste dans l'œil de la caméra.

A backdrop is that part of a set which fills in a space in an opening: the sky seen through a window, a façade at the far end of a perspective, etc…

 

A backdrop is a picture which is not intended to be seen in itself, but instead in terms of a frame, an axis, an optic or a light: it is destined to be re-filmed, not reproduced. Initially at the back of a set, it can then be found at the back of a subsequent image.

 

These Backdrops were produced using a traditional technique invented by film set designers: the colouring with diluted oil paint of large black and white photo prints. The paint adds a touch of haziness, or “distance”, a less realistic mood, but which surprisingly enough looks more precise in the eye of the camera.

SEE
bottom of page