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LA CHAMBRE AU SONGE — 2001-2003

THE DREAM ROOM

Stage installation  

Films: La Chambre au Songe (auditions), 2003, 2 synchronized digital films, duration: 7 mn each;

Animatique maquette, 2002 ; 3D digital film ; duration : 9 mn (in loop)

Installation: 1 screen and 2 monitors ; wooden set and props ; about L=750 x l=450 x H=300 cm

Model made with wood, L=135 x l=90 x H=92 cm

Photocryl paintings on canvas (various sizes) ; u-v light ; spotlights and gelatines.

Exhibitions: Non Lieu n°2 : Jeux doubles, curated by Emmy de Martelaere, Rio de Janeiro (Brazil), 2001;

Nuit Laboratoire, Audition curated by Emmy de Martelaere, in Nuit Blanche, Paris, 2002;

Dialogues et coupes, installation and conference, in Libre curated by Paola Ballerini, Museo Pecci, Prato (Italy), 2003;

Été photographique de Lectoure, curated by Marie de Brugerolle, Lectoure, 2003;

Scénarimages, Hugues Decointet, José Martinez Gallery, Lyon, 2006

La Chambre au Songe est le projet d’un film qui ne se réalisera pas. Ce serait l’adaptation de la Légende de sainte Ursule, tableau peint par le vénitien Vittore Carpaccio vers 1500. Le film pourrait se réduire à une seule scène, dans un décor unique : la scène d’un songe, d’un ange messager qui révèle à Ursule son histoire future, autrement dit le scénario du film.

 

J'ai construit le décor en modèle réduit en extrapolant en 3 dimensions le décor de la chambre peint avec mille détails par Carpaccio. Tel le travail de l’ensemblier au cinéma, j’ai trouvé les accessoires qui convenaient au décor, mais les ai réduit en 2 dimensions sous forme de multiples petites peintures au trait sur toile.

 

Il manquait les personnages, Ursule et l’Ange, que je préférais tous deux féminins. Une Nuit Blanche à Paris, le 5 octobre 2002, était le moment rêvé d’auditionner ces rôles. Filmé en vidéo, un casting improvisé de jeunes filles issues du public à qui je donnais à lire de manière spontanée un dialogue écrit spécialement par l’écrivain Mehdi Belhaj Kacem. Le montage conserve une part de chacune des auditions, formant le film du Songe : un récit continu, en voix et visages multiples.

The Dream Room is a film project which will not be produced. It should be an adaptation of The Legend of Saint Ursula, painted by the Venetian Vittore Carpaccio in about 1500. The film could be reduced to a single scene, in just one setting: the scene of a dream, of an angelic messenger who reveals to Ursula her future, in other words the film’s scenario.

 

I constructed the set as a scale model by extrapolating into 3 dimensions the setting of the room as painted in so much detail by Carpaccio. Working like a film set designer, I found props that suited the scene, which I then reduced to 2 dimensions in the form of a series of tiny paintings drawn on the canvas.

 

I then needed the characters, Ursula and the Angel, which I decided would both be female. The Nuit Blanche in Paris, on 5th October 2002, was the dream moment to audition these roles: in a video, filming the improvised casting of young woman from the audience, who were asked to read out spontaneously a dialogue written specially for the occasion by Mehdi Belhaj Kacem. The editing includes each of these auditions, making up the film of Dream: a single tale, with multiple voices and faces.

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